O intreprindere poate ajunge una foarte profitabila sau poate da faliment din cauza neglijentei si a mediilor nepotrivite. Conform Barometrului EY privind start-up-urile, editia 2019, un start-up din trei esueaza in primul an de activitate in Romania. Elementele comune pe care firmele de succes le au sunt: o idee solida si un antreprenor care are un plan de afaceri pentru a transpune ideea in realitate.

Ce este un plan de afaceri si ce rol are acesta?

Iti doresti sa iti deschizi prima afacere, dar nu stii de unde sa incepi? Afla ca primul pas pe care ar trebui sa-l faci este sa realizezi un plan de afaceri. Acesta te va ajuta sa planifici, infiintezi si desfasori activitati in cadrul firmei. Ideea de afaceri va fi explicata in detaliu si vor fi mentionate modalitatile de punere in aplicare.

Rolul planului de afaceri este unul complex fiind necesar atat in cadrul companiei, cat si in exteriorul sau:

  • In cadrul companiei – planul de afaceri este un ghid operational fiind un instrument vital pentru ghidarea operatiunilor interne.

  • In exteriorul companiei – planul de afaceri este cheia pentru obtinerea capitalului. Investitorii/Finantatorii vor fi interesati sa investeasca/finanteze un start-up al carui plan de afaceri este corect scris, avand obiective SMART si directii de actiune clare astfel incat firma sa fie profitabila.

Ce sectiuni contine un plan de afaceri bun și ce puncte trebuie sa atingem?

Componenta planului de afaceri:

1

Coperta si cuprinsul

2

Rezumatul executiv

3

Analiza si documentarea oportunitatii

4

Strategia si planul de marketing

5

Managementul afacerii

6

Analiza si proiectiile financiare

coperta-si-cuprinsul-planului-de-afaceri-blog-royal-synergy

1. Coperta si cuprinsul

De cele mai multe ori, antreprenorii nu acorda o atentie deosebita acestei sectiuni, insa acestea reprezinta primul contact al investitorului cu planul dumneavoastra.

Pagina de garda trebuie sa arate profesionist si atragator. De asemenea, se va mentiona numele firmei si persoanele din conducere, data, informatiile de contact.

Cuprinsul trebuie sa fie suficient de detaliat astfel incat un potential investitor sau un manager sa poata gasi cu usurinta un anumit capitol, dar acesta nu trebuie sa se intinda pe pagini intregi.

2. Rezumatul executiv – descrierea afacerii

Aceasta sectiune trebuie sa fie convingatoare si cuprinzatoare. Daca cel care citeste nu intelege complet conceptul afacerii si scopul planului din rezumatul executiv, probabil restul planului va ramane necitit.

Aceasta sectiune va fi scrisa ultima si trebuie limitata la una, maximum doua pagini. Tot aici se va raspunde la urmatoarele intrebari: Cine va conduce firma? Ce va face firma si ce se solicita in plan? Cand va fi implementat planul propus? Cum va reusi afacerea?

analiza-si-documentarea-oportunitatii-plan-de-afaceri-blog-royal-synergy

3. Analiza si documentarea oportunitatii

In aceasta sectiune se vor prezenta date si informatii credibile pentru a demonstra viabilitatea pe piata a afacerii propuse. O analiza a oportunitatii bine documentata poate ajuta afacerea dumneavoastra sa treaca in fruntea listei pentru finantare.

Analiza domeniului

  • se va defini domeniul, marimea, cresterea sau declinul sau, orice probleme legale sau privitoare la reglementari, actuale sau anticipate

  • se va determina structura domeniului – inclusiv distributia geografica, marimea firmelor, rata esecurilor

Analiza mediului

Analiza mediului – are in vedere ocuparea rolurilor comunitatii/ regiunii in afacerea dumneavoastra.

Analiza oportunitatii

Analiza oportunitatii – trebuie identificata marimea pietei. Trebuie sa va asigurati ca exista suficienti clienti care vor cumpara produsele/serviciile dumneavoastra la un pret indeajuns pentru ca afacerea sa se poata sustine. In aceasta sectiune se va descrie grupul tinta avand in vedere factori precum: demografia, varsta, geografia etc.

Analiza competitiva – in aceasta sectiune veti compara organizatia dumneavoastra cu mai multi concurenti directi si indirecti. Factorii care pot fi comparati sunt: amplasamentul, selectia produselor, cota de piata, experienta, preturile, finantele , marimea, calificarea fortei de munca s.a.m.d.

4. Strategia si planul de marketing – cum ajungeti la clienti?

Mixul de marketing va fi combinatia celor 4 factori care alcatuiesc avantajul competitiv al afacerii: produs, pret, promovare si plasare

PRODUS / SERVICIU

Produsul sau serviciul trebuie sa raspunda sau sa creeze o nevoie a consumatorului. Ambalajul face si el parte din produs.

PRET

Produsul sau serviciul trebuie sa aibe un pret destul de mic astfel incat clientii sa-l cumpere si destul de mare astfel incat firma sa obtina profit.

PROMOVARE

Acesta este locul unde veti vinde si distribui produsele. Amplasamentul trebuie sa fie atent ales astfel incat sa existe vad comercial.

PLASARE

Acesta este locul unde veti vinde si distribui produsele. Amplasamentul trebuie sa fie atent ales astfel incat sa existe vad comercial.

Realizarea unui plan de marketing parcurge etapele:

  • Stabilirea obiectivelor organizatiei

  • Realizarea auditului de marketing si vanzari

  • Realizarea analizei SWOT

  • Concluziile analizei si ipotezele de lucru

  • Formularea strategiilor de marketing

  • Elaborarea planului de activitati

  • Evaluari, monitorizari si ajustari de plan (acolo unde este necesar)

5. Managementul afacerii – transpunerea planului in realitate

Oamenii pe care ii angajati si procesele pe care intentionati sa le implementati vor fi partea esentiala a planului de afaceri. Echipa de management este adeseori factorul decisiv pentru sprijinul financiar al unei firme. Echipa trebuie compusa din membrii cu expertiza in domenii tehnice (marketing, contabilitate, logistica etc).

Este bine ca includeti descrierea functiilor cheie si responsabilitatile acestora, precum si structura salariilor pentru fiecare din ele.

Metodele de productie si sistemele de control al stocurilor pe care le planuiti sa le folositi vor fi critice pentru succesul organizatiei. Planul de afaceri este ocazia de a stabili sisteme de control al stocurilor, procesele de productie si metodele de asigurare a calitatii.

6. Analiza si proiectiile financiare – transformarea actiunilor in bani

Sectiunea financiara a planului de afaceri va fi reprezentarea numerica a tot ce s-a scris anterior. Estimarile financiare realizate in acest capitol trebuie sa fie cat mai realiste nefiind in interesul dumneavoastra sa creati o imagine nerealista. Nu uitati ca potentiali investitori sunt oamenii cu expertiza si vor simti daca cifrele sunt exagerate.

In acest capitol va trebui sa faceti referire la:

  • Sursele si utilizarile capitalului aceasta sectiune indica de unde va asteptati sa obtineti sprijin financiar si cum veti folosi fondurile. Mare atentie la cum realizati aceasta parte deoarece, daca veti obtine finantarea, ulterior trebuie sa respectati costurile mentionate in buget, neputand achizitiona alte bunuri/servicii decat cele mentionate. Prin urmare, fiecare achizitie va trebui sa-si gaseasca locul intr-una din liniile din buget pentru a fi eligibile si decontate din finantare.

  • Proiectiile pentru fluxul de numerar (recomandat 3 ani) –  Fluxul de numerar se determina ca diferenta intre incasarile de numerar si platile in numerar intr-un interval de timp. Proiectiile pe 3 ani vor clarifica potentialul si riscurile financiare. In cazul unui start-up, fluxul de numerar va fi probabil negativ in diferite etape ale afaceri precum in lunile de inceput sau in anumite sezoane. O intreprindere nu poate supravietui daca va avea o perioada indelungata fluxuri de numerar negative astfel ca trebuie gasite solutii pentru a creste intrarile de numerar (venituri, imprumuturi etc) sau sa reduca iesirile de numerar (cheltuieli, achizitii de echipamente etc)

  • Proiectiile de bilant contabil (recomandat pe 3 ani) – Bilantul contabil arata activele firmei (ceea ce detine firma – resursele sale), pasive acesteia (ceea ce datoreaza) si valoarea neta sau capitalul proprietarului. Aceste proiectii realizate pe 3 ani vor furniza instantanee ale firmei la anumite momente precum ultima zi din luna, trimestru sau an si vor oferii posibilitatea de a intelege strategia financiara.

    Active = Pasive + Capitalul proprietarului

  • Contul de profit si pierderi (recomandat pe 3 ani) – rezuma activitatea veniturilor si a cheltuielilor intr-o anumita perioada de timp si arata profitul net sau pierderile. Ar fi potrivit sa aratati versiuni de scenarii pentru venituri: pesimist, optimist si asteptat.

  • Analiza pragului de rentabilitate – sau punctul in care volumul vanzarilor acopera exact costurile fixe (precum salariile, chiria, utilitatile etc). Pragul de rentabilitate se calculeaza astfel:

    (Costurile fixe(suma))/(Marja bruta aferenta cifrei de afaceri per unitate (suma))= Numar de unitati pentru rentabilitate

  • Analiza indicatorilor – pentru a intelege performanta firmei in contextul concurentei directe in domeniu, puteti folosi analiza a diferiti indicatori precum: Rata lichiditatii imediate, rata lichiditatii generale, gradul de indatorare, viteza de rotatie a stocurilor, profitul net din vanzari.

Pentru a transforma ideea de afaceri in realitate, poti analiza conditiile de finantare pentru anul 2020 a Ghidului Solicitantului – Conditii specifice de accesare a fondurilor in cadrul prioritatii de investitii 2.2 ”Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor”, aflat in consultare publica. Observatiile si propunerile pot fi trimise prin e-mail, la info@mdrap.ro, pana la data de 29.05.2020.


Acest apel de proiecte are la acest moment o alocare de 150 milioane de euro (contributia FEDR si Buget de stat), in functie de interesul manifestat de beneficiari si de numarul proiectelor depuse exista posibilitatea identificarii de alocari suplimentare de pana la 550 milioane euro.

Coordonatorii departamentelor noastre specializate in dezvoltarea si accesarea de finantari pentru IMM-uri, va stau la dispozitie.

Anca Petrucă, Head of Strategy & Consulting, Royal Synergy
anca.petruca@royalsynergy.ro | 0765 345 297

Gabriela Pața, Head of Finance & Controlling, Royal Synergy
gabriela.pata@royalaudithouse.ro | 0741 648 133

Contact media

Andra Diaconescu, Head of Marketing and Communication, Royal Synergy
andra.diaconescu@royalaudithouse.ro | 0744 648 400