Astazi vom vorbi despre contabilitate manageriala. Daca va aflati in functia de manager sau sunteti administratorul unei societati ar trebui sa priviti contabilitatea ca o baza de date cu cele mai importante cifre pentru departamentul/afacerea voastra deoarece unele din informatiile procesate de contabili si raportate catre autoritati va pot ajuta sa luati decizii eficiente. Insa, pentru a stii cum sa folositi contabilitatea in avantajul vostru este important sa stiti sa intrepretati cifrele.

Contabilitate manageriala

Contabilitatea manageriala este un ansamblu de proceduri prin care se pot identifica, cuantifica, colecta, analiza si raporta informatiile contabile referitoare la operatiunile, activitatile, procesele si serviciile realizate de intreprinderi avand drept scop fundamentarea deciziilor strategice si tactice pentru atingerea obiectivelor intreprinderii.

Contabilitatea manageriala poate fi definita ca o parte integrata a managementului ce se ocupa cu identificarea, prezentarea si interpretarea informatiilor folosite pentru:

  • Formularea de strategii;
  • Planificarea si controlul activitatilor;
  • Luarea deciziilor;

  • Optimizarea folosirii resurselor;

  • Informarea angajatilor;
  • Informarea asociatilor sau altor utilizatori de informatii externi;

  • Protejarea activelor.

Rolul contabilitatii manageriale a luat din ce in ce mai multa amploare o data cu trecerea timpului, ajungand de la simpla metoda de calculare a costurilor la o sursa vitala de informatii pentru a conduce eficient o afacere. Astfel, prin integrarea analizei costurilor in abordarea strategica a intreprinderilor, contabilitatea manageriala contribuie la luare deciziilor in ceea ce priveste portofoliul de produse si servicii conducand la elaborarea unei strategii corporative.

Indiferent de marimea entitatii, scopul managerilor ramane acelasi, acela de a se asigura ca resursele firmei sunt utilizate eficient si cu eficacitate pentru realizarea obiectivelor propuse.

Modelul cost-volum-profit si analiza what if in deciziile de afaceri

Modelul-cost-volum-profit-previzionarea-profitului-blog-royal-synergy

Modelul Cost-Volum-Profit permite previzionarea profitului unei entitati prin analiza pe care o realizeaza asupra relatiilor dintre mai multi factori: pretul produselor, volumul activitatii, costuri variabile si costuri fixe totale.

Modelul-cost-volum-profit-decizii-pe-termne-scurt-pentru-manageri-blog-royal-synergy

Modelul Cost-Volum-Profit este util managerilor deoarece acestia pot lua decizii cu impact pe termen scurt pentru alegerea structurii vanzarilor, politicile de pret, acceptarea/refuzul comenzilor speciale.

Pentru a aplica corect acest model in procesul decizional, managerii trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte:

1

1. Identificarea si repartizarea cheltuielilor in variabile si fixe

2

2. Indicatorii modelului Cost-Volum-Profit

1. Identificarea si repartizarea cheltuielilor in variabile si fixe

Modelul Cost-Volum-Profit consta in separarea cheltuielilor de productie in cheltuieli variabile si cheltuieli fixe. Acest model arata cum modificarile aduse costurilor si volumului afecteaza veniturile societatii.

Cheltuielile variabile sunt acele cheltuieli dependente de productie, in sensul ca orice modificare adusa volumului productie determina si modificarea cheltuielilor variabile. Dintre cheltuielile variabile fac parte: cheltuielile cu materii prime, cheltuielile cu salariile angajatilor direct productive etc.

Cheltuielile fixe sunt acele cheltuieli care raman neschimbate sau se modifica in functie de productia obtinuta nesemnificativ. Dintre acestea fac parte: cheltuielile cu salariile pentru personalul administrativ si de conducere, cheltuieli cu chiria, cheltuieli cu amortizarea imobilizarilor etc.

modelul-indicatorilor-cost-volum-profit-contabilitate-manageriala-blog-royal-synergy

2. Indicatorii modelului Cost-Volum-Profit

Rezultatele indicatorilor economici pot ghida un manager in procesul decizional. Pentru a ajunge la o decizie corecta, trebuie calculati pragul de rentabilitate, factorul de acoperire, indicele de prelevare, rata marjei de siguranta si marja de siguranta.

  • Prag de rentabilitate – se obtine atunci cand veniturile intreprinderii sunt egale cu cheltuielile.

Prag de rentabilitate = Cheltuieli fixeMarja bruta medie

  • Factor de acoperire – este reprezentat de procentele din vanzari necesare pentru acoperirea cheltuielilor fixe si obtinerea unui profit

Factor de acoperire = (Marja bruta a produsului iCifra de afaceri a produsului i) x 100

  • Indicele de prelevare – reprezinta cat la suta din cifra de afaceri sunt necesare pentru a acoperi integral cheltuielile fixe

Indice de prelevare = (Cheltuieli fixeCifra de afaceri) x 100

  • Rata marjei de siguranta – cu cat pot scadea vanzarile, in cifre relative, astfel incat firma sa nu intre in zona pierderilor

Rata marjei de siguranta = (Cifra de afaceri – Cifra de afaceri criticaCifra de afaceri) x 100

  • Marja de siguranta – procentul cu care pot scadea vanzarile, in cifre absolute, astfel incat firma sa nu intre in zona pierderilor

Marja de siguranta = Cifra de afaceri – Cifra de afaceri critica

modelul-cost-volum-profit-contabilitate-manageriala-contabilitate-blog-royal-synergy

In baza calculelor efectuate, managerul va avea o imagine economica de ansamblu asupra companiei si va putea aplica analiza What If al carei scop este acela de a masura efectele pe care anumite schimbari le au in cadrul companiei.

Metoda What If ajuta la micsorarea riscului pentru deciziile luate de un manager deoarece aceasta metoda ofera posibilitatea masurarii consecintelor survenite in urma deciziilor luate. Datorita efectuarii mai multor scenarii utilizand metoda What If, se pot observa modificarile survenite in companie.

Astfel, un manager poate afla ce modificari vor surveni asupra rezultatului companie, daca pretul de vanzare, cantitatea, costul variabil sau cheltuielile fixe cresc/scad cu un anumit procent inainte de a lua o decizie.

Coordonatorul departamentului nostru Financiar, va sta la dispozitie.

Gabriela Pața, Head of Finance & Controlling, Royal Synergy
gabriela.pata@royalaudithouse.ro | 0741 648 133

Contact media

Andra Diaconescu, Head of Marketing and Communication, Royal Synergy
andra.diaconescu@royalaudithouse.ro | 0744 648 400